SILA KLIK FOLLOW SEBELUM COPY BAHAN INI

Pesanan

SILA KLIK "JOINT THIS SITE" DI ATAS DAHULU SEBELUM MENGAMBIL, MENCIPLAK DAN MENCETAK BAHAN2 NOTA DALAM BLOG INI. SEBARANG PERTANYAAN BOLEH BERHUBUNG DGN SAYA EMAIL : abjipkb@yahoo.com @ FB: Azizi Cyberspot
Happy all, welcome to this blog, I hope that this blog will benefit and share it with everyone around the world, especially who want to know and find information about education in Malaysia. Thanks to that has been a follower of this blog and will become. InsyaAllah, we will meet again in the future.

Monday, 5 July 2010

TOPIK 1 ALAM BELAJAR - BERMAIN

Main mempunyai unsur kesukarelaan, motivasi intrinsik, melibatkan penglibatan ahli dan pergerakan fizikal yang aktif serta mempunyai kualiti yang melibatkan imaginasi (Pellegrini, 1995)

Kepentingan bermain:

Menurut Piaget (1962), kanak-kanak bermain kerana :

  • Meluahkan idea, perasaan dan emosi
  • Tenang dan beriadah
  • Menggunakan tenaga yang berlebihan
  • Menyediakan diri untuk tahap perkembangan seterusnya termasuk alam dewasa
  • Belajar menyelesaikan masalah yang pelbagai (kognitif, manipulatif, sosial) yang menyumbang kepada perkembangan intelek
  • Melibatkan pembelajaran merentasi tiga domain : kognitif, psikomotor dan sosial
  • Membudayakan proses pembelajaran
  • Pembentukan jati diri, ketrampilan diri dan nilai murni

Kepentingan bermain bagi perkembangan fizikal:

  • Menggerakkan psikomotor
  • Meningkatkan kemahiran fizikal – berlari, melompat, memanjat
  • Meningkatkan keupayaan dan ketangkasan deria – bau, sentuh
  • Meningkatkan kemahiran manipulatif – mencantum, melukis, menampal
  • Meningkatkan kemahiran mengimbang – renang, kawal pernafasan

Kepentingan bermain bagi perkembangan sosioemosi:

  • Belajar berinteraksi secara positif
  • Belajar menghormati hak orang lain
  • Menghargai alam sekitar
  • Menghormati nilai budaya

Kepentingan bermain bagi perkembangan kognitif:

  • Mendengar
  • Berbahasa
  • Membaca
  • Berbincang
  • Berlakon

Secara ringkas, kepentingan bermain adalah :

  • Belajar konsep
  • Meningkatkan keupayaan kognitif
  • Memupuk pemikiran inovatif, kritis dan kreatif
  • Memenuhi perasaan ingin tahu melalui penerokaan
  • Membantu dalam menyelesaikan masalah
  • Membina kemahiran sosial
  • Memahami dunia sekeliling
  • Mempelajari bahasa
  • Membantu murid mengatasi perasaan bimbang dan tertekan
  • Membina kemahiran kendiri yang positif
  • Memupuk sikap tanggungjawab
  • Mempelajari peranan orang dewasa

Kategori Main:

Permainan Sosial:

  • Bermaksud permainan yang dimainkan secara kumpulan
  • Berlaku secara berperingkat dalam perkembangan kanak-kanak ke arah mencapai kematangan bermasyarakat

Permainan Sosial
Jenis-jenis :

  • Main Unoccupied – tidak bermain dengan apa-apa alatan tetapi hanya berada dalam kawasan permainan
  • Main Solitary – bermain seorang diri tanpa menghirau orang lain
  • Main Onlooker – memerhati rakan-rakan bermain
  • Main Parallel – bermain sendirian,menggunakan cara dan alatan yang sama dengan rakan serta tanpa berbincang, kongsi alat main sendiri
  • Main Associative – bermain sendirian tetapi berinteraksi, bertanya dan meminjam alatan dengan rakan
  • Main Cooperative – bermain dan bekerjasama dalam kumpulan

Jenis permainan kognitif :

Main simbolik

- menggunakan imaginasi dan main peranan
- gunakan objek atau peranan yang mewakili objek atau peranan sebenar - belajar tentang peranan masa depan, menyelesaikan masalah, menghayati nilai moral dan budaya

Main berfungsi

- melibatkan gerak balas aktiviti otot spt. membaling, melontar, mengetuk
- menggunakan alat spt. Kotak, kayu, bola
- mempunyai ciri pengulangan, manipulasi, peniruan, penerokaan

Main konstruktif

- melibatkan pembinaan pengetahuan dan mengenali dunia
- guna bahan untuk hasilkan ciptaan atau kreativiti
- alat yang digunakan bukan dalam keadaan asli ttp. Untuk membina sesuatu yang lain

Main berperaturan

- permainan formal yang melibatkan peraturan yang ditetapkan
- peraturan juga boleh dicipta sendiri secara bersama
- peraturan boleh diubahsuai mengikut lokasi atau daerah
- memperkembangkan kanak-kanak dari aspek sosial dan emosi spt. mematuhi peraturan, mengambil giliran, menghormati rakan, berkomunikasi, berkompromi dsb.

Secara ringkas, ciri-ciri main adalah :

  • Penglibatan aktif
  • Motivasi intrinsik
  • Bebas untuk memilih
  • Menyeronokkan
  • Melibatkan proses penyesuaian
  • Penerokaan
  • Simulasi

No comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails